[rsnog] EBN prevara

Berislav Todorovic berislav.todorovic at gmail.com
Mon May 8 20:59:45 CEST 2017

Ah, pa to se u danasnje vreme vise ne zovu prevaranti, vec "socijalni
inzenjeri" (https://en.wikipedia.org/wiki/Social_engineering_(security)).
Da, bas inzenjeri. :-)
Do nedavno su vrsljali samo u online svetu, ali ljudi su ih tamo vec toliko
provalili, izvalili i razvalili, pa su presli na razne staromodne offline
metode. Zasto?

Pa, jedno objasnjenje je mozda ovaj video:
https://www.youtube.com/watch?v=XkuirEweZvM

A moze i domaca varijanta, pita covek rodjen 1998. godine sta da radi sa
filmskom kasetom:
http://www.elitesecurity.org/t471280-Film-za-analogni-fotoaparat

Prosto, racunaju da su se ljudi u ovim vremenima socijalnih mreza odvikli
od nekih starih tehnologija, kao i da smo mi koji se secamo nekih stvari
odavno u penziji, pa napadaju "milenijalce" kojima su te starudije strana
tela ... :-)

Inace, jedan zanimljiv vid offline prevare sam doziveo licno pre desetak
godina (u pitanju je Holandija), a to me mnogo podseca na jedan fazon
mangupa iz mog kraja - tzv. "prodaju cigle" (
http://vukajlija.com/prodaja-cigle/91934), ali na finjaka:

Narucio smo nesto preko neta, sve je to stiglo i placeno, a onda se firma
javila telefonom i pitali me da li planiram da jos nesto narucim preko njih
u buducnosti.
Bas tako ... i ja budala rekao DA. Oni su to "DA" izgleda jos i snimili.
Posle mesec dana u postanskom sanducetu mi je osvanula lepo upakovana crnu
majica. Kinesko djubre, kao sa buvljaka. Bez objasnjenja!
Za tri dana u sanducetu je osvanuo racun za tu majicu - 17.95 evra !!!
Naravno, ja to nisam platio, jer nisam narucio taj paket!
Ali eto nevolje: za 3 nedelje je stigla i prva opomena, posle sledece 2
druga opomena pred utuzenje, pa posle nedelju dana pismo od (ovlascenog /
licenciranog) izvrsitelja ...
Trazeci objasnjenje na netu, video sam da nisam bio jedina zrtva i da taj
racun moram da platim, jer ih je neka tadasnja rupa u zakonu stitila ...
Videh ja da je vrag odneo salu, platio sam tih 18 evra ... kad za 3 meseca
dana par bokserica ...
Taj drugi put sam odneo to na postu i vratio (to ovde moze). Ali njih nije
sprecilo da mi ispostave i novi racun ...

E, tu meni vec pukne film. Nema adrese na koju nisam isao, nema metode koju
nisam pokusao ... jedva sam nekako uspeo da ih se otarasim, jer sam imao
potvrdu iz poste da sam vratio posiljku.
Medjutim,od tada me zovu svakog meseca, uvek istog dana i u isto vreme i
pricaju kao navijeni, ubedjuju me da ponovo narucnim nesto od njih  ...
Dva puta sam se ozbiljno izdrao na njih, ali to ih nije sprecilo da opet
zovu ...
Sada jednostavno prekidam vezu.

Kasnije sam saznao da nisam bio jedina zrtva i da mnogima u Holandiji i
Belgiji slali nezeljene pakete i trazili posle pare za to. Prodaja cigle,
na zapadni nacin ...
Srecom zakon je zakrpljen, pa vise ne mogu da rade takve stvari.

Sto rece Lane Gutovic, ne znam zasto sam vam ovo ispricao, ali ne moze da
skodi; a cim ne skodi, znaci da moze nekome i da koristi ... pa eto ...

Pozdrav,
Beri